Základy křesťanství a spirituality

Předmět Základy křesťanství a spirituality je vyučován v sekundě až kvartě a sextě až oktávě s dotací 1 hodina týdně, přičemž v sekundě a tercii jsou hodiny půlené, aby byl umožněn osobnější přístup ke všem žákům.

Hlavním cílem předmětu je poskytnout studentům fundovaný rozhled ve světě náboženství a umožnit jim, aby díky němu nahlíželi historické, geopolitické i kulturní fenomény lidského života a civilizace také z náboženské perspektivy a dokázali je zasadit do širšího kontextu.

Mají získat možnost pochopit, jak náboženství široce a hluboce ovlivňovalo lidskou společnost a dějiny a také si uvědomit, že díky těmto znalostem získávají komplexnější náhled nejen na svět, v něm žijí, ale také na svůj vlastní život.

Studenti se seznamují se světovými náboženstvími: zejména judaismem, křesťanstvím, islámem, hinduismem a buddhismem a případně dalšími náboženstvími. Zvláštní důraz je kladen na křesťanství, a to ze tří následujících důvodů. Nejdůležitějším je křesťanský charakter školy, která má zájem a snahu nabídnout setkání s tímto náboženstvím, a to nejen teoretické a naukové, ale i praktické, osobní a žité. Druhým důvodem je objektivní význam křesťanství, které je nejrozšířenějším a nejpočetnějším světovým náboženstvím. Konečně třetím důvodem je vliv křesťanství v kontextu českých zemí a dějin – právě s tímto náboženstvím, jeho památkami, zvyky a tradicemi se naši žáci a později absolventi v životě mohou setkávat nejčastěji.

Proto je křesťanství nahlíženo ve třech různých perspektivách – samo o sobě (kvarta), prizmatem svých dějin (sexta) a z hlediska své morální nauky (septima). Zároveň je pro nás důležitá i znalost ostatních náboženství (tercie, kvinta), aby měli studenti nejen všeobecný rozhled, ale i možnost srovnání a porovnání mezi jednotlivými náboženstvími. Tento předmět jim má pomoci pochopit náboženství tváří v tvář výzvám dnešního světa, což je i hlavní téma oktávy.

Předmět je úzce provázán s „třídními slavnostmi“ (sekunda až kvarta), při nichž se žáci seznamují s křesťanským slavením (symboly – liturgie), společenstvím (vztahy – agapé) a dobročinností (služba – charita) a také meditačními dny, kde žáci až do sexty dostávají příležitost rozvíjet duchovní rozměr své vlastní osobnosti.